Ahoj, posílám taky jednu, ať máš do zásoby. Odpověď bych potřeboval znát tak za 2-3 roky. :-)
Po 10 letech ježdění ve třech různých BRZ bych chtěl výhledově přesednout do něčeho cestovnějšího, pohodlnějšího, důstojnějšího… Asi i rychlejšího. Krásné auto s krásným zvukem, než začnou všechna bzučet. Rozumně ojeté, aby cena byla blíž k milionu než ke dvěma, ale nemusel jsem se zároveň moc bát. Aby šlo v případě potřeby používat jako daily…
Jednou bych rád vlastnil Aston Martin V8 Vantage (kolem roku 2010), ale to je vzhledem ke stáří auta a servisním nákladům spíš víkendovka na pozdější fázi života. Vychází mi z toho něco jako Lexus LC 500 nebo Jaguar F-Type (ale Jaguar smrdí průserem, nebo?). Supra mě nějak nebere, i8 už je asi stará a nebude mít ten zvuk. Opomíjím něco?
Díky, ať se daří.
Vojta B.
Když radím lidem s nákupem auta, mám jednu zásadu, kterou teď poruším. Neradím auta, která bych si já sám koupil.
A ano, vím, že to může znít divně. Nechávám si snad ty nejlepší nápady pro sebe? Nebo vám radím záměrně špatně?
Samozřejmě že ne. Ale když se podíváte na můj vozový park za těch víc než 20 let, co si kupuju auta, nenašli byste v něm mnoho rozumného. A to rozumné, stříbrné, naftové Mondeo bylo vlastně pro tehdejší přítelkyni, takže se nepočítá. Zbytek (dost dlouhého) seznamu jsou většinou auta, jejichž nákup bych se nikomu neodvážil doporučit. Staré ameriky. Reznoucí Mercedesy. Jaguary. Divné věci pro divné lidi, kterým záleží víc na tom, jak je auto zajímavé, než na tom, jestli bude dělat takové ty nudné autové věci jako třeba dojet tam, kam potřebujete dojet.
Jenomže teď se ptá další Vojta a tak můžu udělat výjimku a poradit auto, které bych si ve stejné situaci koupil já. A kdo ví, třeba to možná i udělám.
Tu situaci ostatně naprosto chápu. Čtyřicítka na krku, sporťák už není to pravé řešení, ale počínající (nebo nadcházející) krize středního věku si řádá rychlé a placaté auto. A stárnoucí gentleman by měl jezdit elegantním gétéčkem a ne adolescentním sporťákem. A jaké jiné gétéčko, než britské? A když britské, tak co jiného než to, co by si vybral James Bond?
No, a v tom je právě ten problém. Astony, zejména ty starší, jsou překrásné, mají styl, zvuk a především image auta pro opravdové fajnšmekry a lidi vytříbeného vkusu. Tedy pokud si Astona nekupuješ proto, že si chcete hrát na Bonda, protože v tom případě to znamená jen to, že ti je mentálně pořád dvanáct.
Dokonce většinou i skvěle jezdí. Ale zbytek auta už tak dobře nefunguje. U první generace "moderních Astonů", tedy DB9 nebo V8 Vantage kolem roku 2010 byly známými problémy třeba příšerná navigace od Volva, krásné, ale nečitelné budíky a spousta dalších drobných přešlapů. Takže i když by nebyl problém tahle auta servisovat, budou tě v případném každodenním provozu neustále otravovat jejich nepraktičností a nedotažeností.
Ale hlavně, jako skoro každý Aston, má i V8 Vantage nebo DB9 o něco "tuctovější" alternativu, která je díky většímu objemu výroby lépe vyrobená, má vychytanější technologické drobnosti jako je navigace, a i když je o něco málo méně cool, o něco lépe jezdí. A když budeš ochoten utratit podobné peníze jako za Aston, může mít navíc kompresor a o opravdu hodně moc víc koní. Řeč je samozřejmě o Jaguaru XK nebo XKR, protože právě kupé od Jaguaru jsou odjakživa těmi rozumnějšími variantami k Astonům.
Za cenu srovnatelnou s V8 Vantage můžeš mít opravdu špičkový exemplář standardního XKR poslední generace nebo solidní exemplář špičkového XKR-S, tedy vrcholné verze posledního spalovacího XK, které kdy vznikne a posledního spalovacího GT (F-type je spíš sporťák) od Jaguaru, které kdy vznikne. U Astonu by odpovídajícím modelem bylo řekněme DBS, které má samozřejmě navíc čtyři válce, ale zase nemá kompresor. A co do "ostrosti" možná XKR-S odpovídá dokonce spíš V12 Vantage.
Z hlediska servisovatelnosti by teoreticky mohlo být lepší volbou starší XKR motorem o objemu 4,2 litru, který ještě nemá přímé vstřikování a je celkově jednodušší na údržbu, ale to bude pravděpodobně o dost víc ojeté. Zase si ale můžeš koupit dvě, aby jedno mohlo být v servisu, nebo si koupit ještě rozumné auto. Ale budeš mít jen zhruba 400 koní místo 500 u XKR 5.0 nebo dokonce 550 u XKR-S.
Tím se dostáváme k otázce, jestli Jaguar smrdí průserem. První hliníkové XK a XKR (generace X150, roky 2007 a 2009) je tím od průseru asi nejvzdálenějším Jaguarem, který se vůbec dá najít. Osmiválce 3,5 a 4,2 litru jsou nejspolehlivější v historii značky a dokonce velmi spolehlivé i ve srovnání třeba se soudobou německou konkurencí. Vzduchový podvozek, který byl problémem u sedanu XJ (X350) tu pro jistotu není vůbec, převodovka je běžný šestikvalt od ZF a elektronické systémy se Jaguar pod tvrdou rukou Fordu naučil dělat tak, že docela fungují. Vlastně bych se možná bál X150 o něco méně než Mercedesu SL nebo šestkového BMW. A navíc je XK hliníkové, takže nezrezne – i když může oxidovat, protože britští inženýři samozřejmě neodolali tomu, udělat něco aspoň trochu britského, a použili na některých místech do hliníku ocelové nýty.
O něco náročnější na servis je faceliftovaná verze s motorem 5,0 litru, který je v podstatě od základu nový a citlivější kvůli celé řadě věcí, především díky přímému vstřikování. Pořád to z XK nedělá nějakou servisní noční můru, jakou si lidé od Jaguaru představují, ale také už to není auto, se kterým by člověk chtěl plánovat najezdit stovky tisíc kilometrů, tak jak by to neměl být problém s předchozí verzí. Na druhou stranu, facelift je podle většiny názorů citelně hezčí a především, jak atmosférická, tak i kompresorová verze mají už zmiňovaných 100 koní navíc. A sto koní je prostě sto koní.
Samozřejmě tu také pořád je F-type, který je jen o málo méně praktický, novější, hezčí a můžeš ho mít se stejným pětilitrem, se kterým je lehčí a ostřejší F-type ještě intenzivnějším zážitkem. Nebo se šestiválcovým třílitrem, což je vlastně stejný motor bez dvou pístů (ano, pístů, nikoliv válců – základ bloku je pro oba stejný). Ale chtěl jsi GT a jak už jsem zmínil, F-type je spíš sporťák. Asi nejvíc "gétéčkový" F-type je čtyřválcový dvoulitr (o jehož testu na Autíčkáři si pořád myslím, že je to nejlepší věc, kterou jsem napsal), který by ostatně seděl na většinu tvých požadavků, ale se zvukem je na tom podobně špatně jako ono BMW i8.
A nebo, pokud chceš zvuk, o kterém je vědecky dokázáno, že působí jako afrodiziakum, kup si Maserati GranSport.
Což jsou ale všechno auta, která bych si koupil já, takže to budou šíleně nepraktické, nerozumné a v podstatě idiotské volby. Takže ti je nebudu radit, jak už jsem napsal na začátku.
Místo toho ti poradím, kup si Lexus LC500. Má skoro takový charakter jako všechna ostatní zmíněná auta, ale pořád je to luxusní Toyota, takže bude pravděpodobně fungovat do doby, než se ze Slunce stane nova, nebo než zrezne, případně než ho při nějakém driftu konečně ohneš o strom. Je to skvělé auto a bude použitelné i jako každodenní dopravní prostředek ještě dlouho do budoucnosti.
Ale nezapomeň, že já bych si koupil XKR-S.