Je stále docela populárním názorem, že elektromobily by jsou skvělý nápad, ale měla by to být "auta do města". V praxi možná spíše "auta do blízkého okolí". Což ostatně dává perfektní smysl. Většina řidičů po většinu času najezdí sotva desítky kilometrů za den.
Elektromobil s relativně malou baterií by tak úplně stačil – a mohl by být lehčí, levnější, úspornější a ekologičtější. Problém ale je, že i takový elektromobil je pořád docela drahé auto a jen málokdo si ho může dovolit jako "druhé auto v rodině". Ale co kdyby to bylo naopak?
Co kdybychom ale jako to "primární" auto brali ne to větší, prostornější a lépe vybavené ale to, ve kterém trávíme nejvíc času? Tedy ne to, se kterým povezeme motorovku na chatu a pojedeme s ním do Chorvatska a v zimě na lyže, ale to, které vyřeší většinu našich každodenních úkolů, od cestu do práce po nákup nebo vyzvednutí dětí ve školce?
Může to znít jako hra se slovíčky, ale není to tak. Když si totiž v hlavě "přepneme" logiku prvního a druhého auta, můžeme se na auta začít dívat jinak. A jinak si je i kupovat.
Vezměte si třeba nastupující generaci dostupných evropských elektromobilů. Už prodávaný Renault 5 a jeho větší sourozenec Renault 4, nebo připravovaný Volkswagen ID.2 a jeho sourozenec Škoda Epiq (stejně jako řada dalších konkurentů) budou mít příliš malé baterie a tím i dojezd na to, aby mohly sloužit jako plnohodnotné "hlavní" auto. Ostatně pro rodinný život budou malé nejen baterie, ale i auta samotná.
To z nich, při zachování běžného přístupu k prvním a druhým autům, dělá zboží pro bohaté. Málokdo si může dovolit utratit 500, 600 nebo 700 tisíc korun za "druhé auto" – protože to znamená, že za to první nejspíš utratil přinejmenším milion.
Stejně tak skutečně plnohodnotný rodinný elektromobil coby "první auto" bude ještě nějakou dobu výsadou majetnějších. Je sice pravda, že třeba takový Volkswagen ID.7 (nebo Audi A6 e-tron) v kombíku je už auto, které bez větších problémů nahradí váš Passat nebo naftovou A6 skoro vždycky a skoro ve všem – ale pořád je to jen "skoro" a také to jsou auta za notně přes milion, v případě Audi spíše přes dva.
Tak co k tomu přistoupit přesně naopak?
Řekněme, že většina vašich běžných destinací – práce, běžné víkendové výlety, rodina, chata či chalupa – je do 100 nebo 150 kilometrů vzdálenosti. Tedy by i nějakých 300 nebo 350 kilometrů reálného dojezdu mimo dálnici stačilo k tomu, abyste dojeli tam i zpátky. A pokud máte chalupu blíže nebo tam máte kde nabíjet, mohla by stačit i polovina.
Zároveň, jako většina lidí, s sebou po většinu času nevozíte plný kufr věcí. Nepotřebujete kombík nebo dokonce SUV na cestu do práce. Většinou dokonce ani na tu chatu nebo výlet. Dokonce i rodina s malým dítětem a hlubokým kočárkem se nakonec vejde do Golfu hatchback, kdy s sebou zrovna neveze sazenice rajčat nebo zavazadla na týden.
V takovém případě (situace lidí, kteří jezdí každý den nebo týden trasy ve vyšších stovkách kilometrů, je samozřejmě jiná) dává elektromobil jako primární auto perfektní smysl. Ani ty malé nejsou pomalé nebo mizerně vybavené, v řadě ohledů jsou naopak pro každodenní provoz příjemnější než velká auta.
A naopak velké auto na dlouhé cesty nakonec vlastně nepotřebuje tu nejmodernější techniku. CarPlay či Android Auto dnes najdete už i ve starších ojetinách a do ještě starších lze domontovat. A kam nejde, tam jde dát držák na telefon. Pokud je o ostatní výbavu – takovou tu klasickou jako jsou automatické klimatizace, kvalitní audio, elektrické sedačky s pamětí, kožené čalounění a podobné věci, co už vlastně nejsou tak high-tech – může na tom být starší drahé (zvláště pak prémiové) auto stále lépe než leckteré nové.
Zároveň v okamžiku, kdy větší auto odsunete do role "sekundárního vozu" klesají náklady na jeho provoz. Jednoduše s ním najedete méně. Už vás nemusí tolik trápit, že máte nenasytnou čtyřkolku se třílitrovým benzínem, když s ní nejezdíte každý den do práce. Servisní náklady ostatně také odpovídají spíše (byť ne úplně) najetým kilometrům než času. Staré "druhé auto" si tak můžete dopřát zajímavější, větší, silnější a lépe vybavené.
Pro nadšence se tak obrácení konceptu "prvního" a "druhého" auta může stát způsobem, jak si ospravedlnit to auto, které jste opravdu chtěli. Proč nemít místo pět let starého Passatu 2.0 TDI třeba patnáctileté BMW 535i? Nekoupit si konečně ten Range Rover, který jste vždycky chtěli? No dobře, Range Rover se vám rozbije i v garáži, ale chápete, co jsem tím chtěl říct.
Běžní motoristé, kteří nemají touhu vlastnit krásné nesmysly, si pak můžou prostě nechat svoje staré auto. A nebo si třeba pořídit třeba nějaký velmi praktický a rozumný vůz, se kterým ale nechcete jezdit každý den. Třeba velké MPV či rovnou dodávku. Proč nemít doma Sharan nebo rovnou Multivan, když s ním nepotřebujete každý den parkovat u Lidlu ani vás příliš nezajímá spotřeba?
Něco podobného byste samozřejmě mohli udělat i se spalovacím autem. Také by vám mohla stačit na každodenní ježdění Fabia nebo Golf a potřebu většího auta byste mohli řešit ojetinou. Jenomže u spalovacích aut je to trochu jiné. Na jednu stranu není takový problém si připlatit za větší, na stranu druhou ta levná jsou vždycky slabá, špatně vybavená a moc v nich nechcete jezdit. A když naspecifikujete Golf tak, aby bylo příjemné v něm trávit čas každý den, vyjde na skoro stejné peníze jako Passat nebo Tiguan.
U elektromobilu je většinou (teď budeme tiše ignorovat auta jako je Dacia Spring) solidní dynamika k dispozici již v základní verzi. Bývá také zvykem, že i relativně levné modely mají solidní výbavu – a připlatit si za víc výbavy není tak drahé. Nejdražší je koupit si větší baterii a tedy dojezd, který většina z nás skutečně použije jen pár dní v roce.
Dokonce si ani nemusíte kupovat malé auto. Na začátku zmiňovaná kategorie elektrických hatchbacků a mini-SUV není reálně zas o tolik levnější než třeba základní Škoda Elroq 50. To už je přitom prostorné rodinné auto se slušným výkonem, které se vlastně nemusí za nic moc stydět. Tedy kromě toho dojezdu. Který nepotřebujete, pokud máte po ruce i "druhé auto", klidně staré a levné.
Navíc je dost možné, že provozovat po většinu času elektromobil s malou (a tedy na výrobu méně náročnou) baterií a v těch případech, kdy dojezd nestačí, jezdit starým a tedy "ekologicky splaceným" spalovacím autem. Jen samozřejmě musíte mít možnost mít dvě auta.