Neptali jste se

Jak hluboko může Tesla spadnout a proč by její budoucností mohl být Stellantis

Konec jednoho přátelství může být také koncem zlatých časů Tesly. Co přijde po nich a s kým by se měla spojit?

Mají investice do Tesly ještě smysl, když se Elon nejspíš zbláznil a navíc rozhádal s Trumpem? Co se stane s Teslou a má smysl do ní ještě investovat?

S Teslou se stane to, co jsem už před lety říkal, že se stane. Nestabilní génius v čele automobilky vede nevyhnutelně k nějakému průšvihu, ať už se z něj stane nácek a začne se cpát do politiky, začne mít problémy s drogami, nebo se prostě jen pohádá se "stabilním géniem". Nebo nastane nějaká kombinace.

Hlavní problém Tesly ale není bláznivý Elon na ketaminu, byť zprostředkovaně vlastně ano. Kamenem úrazu je to, že Tesla velmi rychle ztrácí svoji výjimečnost a její modely rychle zastarávají.

Tesla a zastaralá? Může to znít paradoxně. Ale oba hlavní modely automobilky, Model 3 a Model Y, jsou už poměrně staré. Model 3 přišel na trh v roce 2017 a Model Y v roce 2020, nicméně sdílí většinu techniky "trojky". Obě sice prošly výrazným faceliftem, "trojka" v roce 2023 a "ypsilonka" letos. Ten sice přinesl zásadní zlepšení jízdních vlastností a zpracování, ale nepřišel ani dramaticky větší dojezd, ani očekávaná 800V architektura.

Což je problém, protože pokud jste chtěli Teslu a vyhovoval vám Model 3 nebo Model Y před pěti lety, tak už jí nejspíš máte. Pokud jste měli nějaký důvod nechtít Teslu před pěti lety, nejspíš ho máte pořád. Třeba vám vadí design, nebo vám Tesly přijdou nudné a všechny stejné, chybí vám individualizace, nebo vás k smrti irituje minimalistické ovládání a celkové pojetí interiéru.

Ještě horší (pro Teslu, ne pro zákazníky) ale je, že dnes máte možnosti. Vadí vám něco na Tesle? Můžete si koupit třeba Škodovku, která udělala obří pokroky. Nebo předobjednat Mercedes, který slibuje mnohem lepší parametry než Model 3. A nebo si můžete koupit čínské auto, které už dnes není k smíchu. Nebo Renault, BMW, Hyundai a spoustu dalších značek.

Kde kdo dnes nabízí auta s podobnými parametry a funkcemi za podobnou cenu jako Tesla. Některá jsou lepší, některá jsou horší, některá jsou horší v tom a lepší v onom. Každé může vyhovovat někomu jinému. A to je pořád problém, protože úspěch Tesly stál na tom, že byla synonymem pro elektrický automobil. Volba byla "Teslu nebo v běžném životě nepoužitelný krám". Tahle doba skončila.

Navíc Tesla prováhala vstup do nových oblastí trhu. U Cybertrucku strávila spoustu času vývojem něčeho, co vypadá jako rekvizita ze sci-fi, a kvůli tomu přišla na trh pozdě s pickupem, který část lidí miluje a mnohem víc nesnáší, a který moc nefunguje jako pickup. Výsledkem je, že trh s elektrickými pickupy v USA ovládly tradiční automobilky a Rivian.

V Evropě se bude o dominanci v elektromobilitě rozhodovat na trhu s "elektrickými Golfy". Tesla vsadila všechno na robotaxík Cybercab a obětovala tomu plány na vývoj menšího a levnějšího modelu, známého jako "Model 2". Ty plány se mohou vrátit, ale vzhledem k rychlosti Tesly v uvádění na trh čehokoliv je dost nepravděpodobné, že by novinka dorazila první. Mnohem spíš bude bojovat o pozornost v tržním segmentu, kde si mezitím vybudují pozice auta jako Volkswagen ID.2, Škoda Epiq, Kia EV3 nebo Renault 4. 

Nadšení zastánci Tesly samozřejmě doufají, že se všechno otočí díky AI a autonomnímu řízení (nebo dokonce humanoidním robotům, které snad ani není potřeba komentovat). Cybercab má být přece průlom. Jenomže FSD (full self-driving, plné samořízení) zatím vypadá spíše jako v lepším případě blouznivý sen a v horším případě podvod.

Každý rok Elon Musk slibuje, že ten příští rok už to bude fungovat. Občas se také zákazníci dozví, že ta minulá funkce hardwaru, za který zaplatili těžké peníze, nikdy skutečné samořízení podporovat nebude, ale že  ta současná už ano. Mezitím vyplouvá na povrch, že je Tesla pozadu za konkurencí v oboru autonomie a vlastně i za tradičními automobilkami.

Ty totiž umí nabídnout alespoň nějakou míru skutečné autonomie, zatímco na FSD musíte 100% času dohlížet a čekat, kdy provede nějakou šílenost. Což se očividně stává častěji, než by Tesla chtěla přiznat.

Při tom všem má Tesla pořád prodeje, kterými se nevejde ani mezi 15 největších automobilek světa – 1,79 milionu za rok 2024 by jí řadilo spíše někam ke dvacátému místu, patnáctý Mercedes-Benz má prodal 2,39 milionu. Přitom už dávno nejde o prémiovou automobilku, která by tento počet prodala s obří marží, jakou má třeba právě Mercedes nebo BMW, ale spíše o mainstream nebo dokonce low-cost. A její prodeje ve velké části světa rychle klesají.

Přitom má ale Tesla stále tržní kapitalizaci 892 miliard dolarů. Největší automobilka světa, Toyota, má 290 miliard. Druhý Volkswagen má 50 miliard. Třetí Hyundai 36 miliard. Čtvrté GM má 46 miliard. Aby tohle číslo dávalo smysl, musela by Tesla prodávat výrazně víc aut než Toyota, jejíž prodeje se přitom loni dostaly mírně přes 10 milionů. 

Realisticky by tak Tesla potřebovala zvýšit prodeje zhruba na desetinásobek, jen aby její současná tržní kapitalizace dávala alespoň trochu smysl. Nemluvě snad o tom, že by to měla být dobrá investice s výhledem na růst.

Tesla je totiž meme stock. Ceny jejích akcií vyhnali do stratosféry drobní investoři, pro které je úvaha výše příliš komplikovaná, a rozhodují se spíše podle toho, že Elon Musk je při prezentacích budoucnosti světa a automobilismu cool a vypadá jako ze sci-fi, zatímco třeba Oliver Blume z Volkswagenu vypadá jako nudný panák.

Ve skutečnosti Teslu čekají těžké časy, zejména pokud se bude dále rozvíjet včerejší roztržka mezi Elonem Muskem a Donaldem Trumpem. Ta může vést ke spoustě problémů nejen pro oba zúčastněné, ale i pro Teslu, která může přijít jak o spoustu dotací a podpory, tak zejména o auru geniálního zakladatele, který nedělá chyby.

Může se snadno stát, že nejlepší cestou pro Teslu bude spojení s nějakou skutečnou automobilkou. Tesla totiž jakožto startup sice umí spoustu věcí dělat skvěle, spoustou dalších změnila svět automotive, ale v jiných zaostává. Je tu třeba už zmiňovaná stárnoucí nabídka několika málo modelů, absence individualizace a možností výběru, nebo třeba zoufale nedostačující prodejní servisní síť – což bude tím větší problém, čím větší bude podíl starších Tesel.

Teslu tak, pokud se nestane zázrak, žádný úžasný růst nečeká. Nečeká ji ale ani krach. Automobilky jsou obvykle "too big to fail" a nějakým způsobem vždycky přežijí. Značka Tesla má velkou hodnotu (jakkoliv jí Elon Musk sabotuje). Hodnotu mají i její technologie a zejména výrobní procesy v rámci Gigafactory. A samozřejmě i síť Superchargerů.

Ve skutečnosti by nebyl problém, aby Tesla vyráběla 10 nebo 20 milionů špičkových elektromobilů ročně. Kdyby je dokázala prodat. Což nedokáže, protože pro velkou část lidí je osobní auto výrazem jejich stylu a individuality. Nechtějí generický design, navíc stejný, jako mají všichni ostatní. Tesla by potřebovala někoho, kdo by se postaral o tuto "tradičně automobilovou" část, zatímco ona by dodávala špičkové technologie.

Tesla by tak byla skvělým partnerem třeba pro Stellantis. Ten má spoustu zajímavých značek, které nabízejí spoustu charakteru a individality. Má hustou servisní síť po celém světě. A umí vyrábět auta, která lidi zaujmou. Jen s tou technikou to poněkud hapruje, zejména pokud jde o elektrické platformy. A síť nabíječek by se také hodila.

Představte si, jak na technice Tesly Model 3/Y, případně jejích zkrácených a prodloužených verzích, vznikne nová Alfa Giulia a nový Citroën DS, nový Jeep Cherokee i návrat sedanů od Lancie, kompletní řada Peugeotů i Opelů. Nebo jak se ze základu Cybertrucku zahodí nerezové nesmysly a zbytek se použije pro nový Ram 1500 nebo Jeep Wagoneer. Nemluvě o konečně do série dotaženém Roadsteru zabaleném třeba jako Maserati nebo Dodge Viper.

Konglomerát "Teslantis" by sice nejspíš pořád neměl hodnotu 800 miliard dolarů (hodnota Stellantisu je asi 25 miliard), ale byla by to zajímavá a životaschopná automobilka. Možná kdyby Elon Musk před pár lety koupil právě Stellantis místo Twitteru, byl by dnes jeho život i celý svět veselejší.

Nestalo se, ale co není, může ještě být. Trh založený na dojmech a pocitech je extrémně volatilní. Pokud drobní investoři získají pocit, že Muskova zářná kariéra končí, mohou snadno poslat Teslu na zlomek její ceny – a tím i do situace, kdy se bude muset smířit s pozicí odpovídající své skutečné velikosti. Tedy s pozicí malé automobilky, která potřebuje silného partnera, který vyřeší tu část byznysu, na kterou sama nemá kapacity.

Nemusíme se tak obávat, že by Tesla zmizela ze světa – ale také není dobrý nápad vsázet peníze na její budoucnost nákupem akcií. Možná se dokonce blíží čas shortování.

A příště se pak podíváme na to, které automobilové akcie by naopak mohly být dobrý nápad právě dnes.

0 komentářů

Buďte první, napište komentář!

Zanechte komentář

Komentář úspěšně přidán.