Zeptali jste se

Kdy dává plug-in hybrid smysl, a proč někdy čisté elektro znamená méně starostí?

Chtěli byste využít možnosti nabíjení, ale bojíte se čistého elektra. Leckdy je to chyba a s hybridem je starostí víc.

Potrebujem poradit.

Chcela by som kupit plugin hybrid, jazdim viacmenej po dialnici sluzobne (najcastejsie Praha – Mlada Boleslav, tam si auto nabijem pred kancelariou, doma nabijacku mam tiez), relativne rychlo, po Prahe mhd, nepotrebujem “nakupnu tasku”, mozno tak raz za mesiac do Ikei, inak stoji doma, nerozvazam nikoho v zacpe.
Mam zahradu, kde nie je uplne dobry pristup, nosim substraty, stromky, budem tam stavat a vozit veci, nechcem ziadnu limuzinu, musi sa tam dat cez kufor so sklopenymi sedackami narvat material.
Zaroven mi bezne SUV pridu designovo hodne maskulinne, nehodia sa ku mne, som drobnejsia blondyna, pride mi, ze automobilky tento typ aut este necielia na zenske oko :))


Prechadzam zo starej Mazdy 3, ktora pomaly umira.

Zatial to vypada na Toyotu CHR, nemate niekoho, kto ju ma? Pojdem na testovaciu jazdu. Nieco podobne na porovnanie? Diky.

MART1INKA

Doplňující info:

Bud operak, alebo jete v hodnote akontacie (budget cca 800-900k in total za nove)…
Ale u tych EV sa bojim jeteho trochu, pretoze nechcem “vyjetu” baterku. Je moznost kupit benzin a pockat este par rokov, kam sa trh pohne.

Tenhle dotaz vedl k následné debatě, kde jsme ještě upřesňovali informace a požadavky, ale detaily už vlastně nejsou podstatné. Ve zkratce můžu říct, že jsme dospěli k tomu, že nejlepším řešením by byla mírně ojetá Škoda Enyaq, která zvládne jak pravidelné dojíždění, tak ježdění 150 kilometrů daleko na zahradu kde není nabíjení nebo občasnou cestu 450 kilometrů za rodiči bez větších problémů.

Nové auto vyřadil fakt, že do rozpočtu by se vešel jen základní Elroq 50, který by na cestování mezi Prahou a Mladou Boleslaví s nabíjením na obou koncích cesty byl bohatě dostačující, ale na cesty 450 kilometrů daleko už mírně otravný. A nejspíš ani "otočku" 150 kilometrů tam a zpátky by bez nabíjení nezvládl.

Co ale vyřadilo plug-in hybridy, na které přitom dotaz původně směřoval? Proč jsem na otázku "který plug-in si vybrat" rovnou doporučil úplně něco jiného?

Jednoduše proto, že v tomto scénáři většina z nich nedává téměř žádný smysl. A ty, které by ho dávaly, se opět nevejdou do rozpočtu. Problém s dobíjecími hybridy je totiž v tom, že můžou být jak tím nejlepším z obou světů, tak tím nejhorším. A záleží na tom, jak a kde jezdíte a zejména kolik běžně za den najedete.

Ideální situací pro ně je, když většinu dní najedete tak málo, že vám stačí nabíjet přes noc, nebo v nejhorším doma a v práci – byť to už může být problém, pokud nemáte svoje vlastní vyhrazené místo s nabíječkou (což není případ tazatelky). Potom můžete jezdit většinu času na elektřinu a přesto mít v záloze spalovací motor pro případy, kdy potřebujete jet někam dál.

Tak můžete mít jedno auto místo dvou. Komfortní sedan nebo SUV na dlouhé cesty může zároveň nahradit malý městský elektromobil. Nevýhodou je obvykle o něco větší spotřeba elektřiny, kombinovaná s obvykle nepříliš oslnivou spotřebou benzínu. Málokterý plug-in hybrid funguje opravdu úsporně v ryze "nedobíjecím" hybridním režimu.

Výjimkou jsou Toyoty a Lexusy se systémem HSD, případně další značky se systémy jim podobnými, jako jsou dobíjecí Fordy Kuga. To jsou primárně "full-hybridy" doplněné jen o větší baterii. Velká část plug-inů na trhu se ale chová spíše jako konvenční benzínové auto s velmi omezenou schopností uspořit energii rekuperací a vůbec efektivním využitím hybridu. Takže třeba Škoda Superb iV bude v reálném provozu bez nabíjení jezdit s podobnou spotřebou jako běžná 1.5 TSI. Starší Volva s hybridním pohonem T8 často "dokázala" spotřebovat porce benzínu odpovídající osmiválci.

Hybridní Toyota – s ohledem na požadavek "vozit stromky" nejspíš RAV4, protože C-HR velké jenom vypadá – by se mohla zdát jako řešení. Ale pokud se bavíme o dálničním provozu, ani ten nejefektivnější hybrid ničemu zásadně nepomůže. Na dálnici totiž zkrátka nic nenarekuperujete.

To všechno znamená, že pokud nebude velmi významná část vašich cest na elektřinu, bude se plug-in hybrid chovat vcelku jako konvenční benzínové auto. Možná vám může nabídnout trochu víc výkonu díky dopomoci elektromotor(ů). Možná ušetří trochu benzínu – a nebo ho v některých případech spotřebuje víc. A každopádně je mnohem dražší, o něco těžší a většinou má také menší kufr.

Pokud typicky jezdíte tak krátkou trasu, aby vám stačilo auto nabít přes noc a stačilo vám to na celý den, tak je plug-in hybrid skvělé řešení. Probudíte se, nasednete do nabitého auta a jezdíte s ním jako s elektromobilem celý den. Jenomže plug-in hybridy, které by v reálném světě zvládly cestu z Prahy do Mladé Boleslavi a zpátky, zatím neexistují. A i těch, které by zvládly v klidu alespoň jednu cestu, není mnoho. Některé, jako třeba nová Škoda Superb, sice slibují dojezd i přes 100 kilometrů, ale to je údaj v kombinovaném cyklu WLTP. Ten zahrnuje spoustu městského provozu a pomalého ježdění, dálnice bude mnohem méně úsporná. 

Technicky by tak právě Superb nebo Kodiaq (případně jiné hybridy od Volkswagen Group s toutéž velkou 27 kWh baterií, která je už srovnatelná s menšími čistě elektrickými auty) mohly být řešením. Ale ty jsou také daleko přes rozpočet – i základní hybridní Superb nebo Kodiaq vyjde na nějakých 1,2 milionu. A navíc ani u nich se nedá počítat s tím, že by po dálnici dojely do Mladé Boleslavi a ještě zpátky, takže by to opravdu vyžadovalo nabíjení i přes den, což může být otravné.

Ještě horší to je s plug-iny, které by se reálně vešly do uvažovaného rozpočtu. Toyota C-HR ujede oficiálně 66 kilometrů na nabití, Ford Kuga také tak. Ale to je opět onen kombinovaný provoz. S kapacitou 13, respektive 14 kWh (z toho využitelných, minimálně v případě Kugy, jen 10,7) můžete na dálnici počítat spíše s tím, že ujedete něco kolem 40-50 kilometrů i při jízdě podle předpisů. To už znamená, že byste nejen nabíjeli dvakrát denně, ale ještě jezdili část cesty na benzín. A to už se vám nejspíš víc vyplatí koupit levnější auto čistě na benzín, nebo třeba nějakou přestavbu na plyn.

Čistý elektromobil je paradoxně méně "otravný", pokud jde o nabíjení. Plug-in hybrid nemusíte teoreticky nabíjet nikdy, ale pokud má dávat smysl, musíte ho skoro nevyhnutelně nabíjet denně. Elektromobil s malou baterií (řekněme Elroq 50) zvládne dvě "otočky" z Prahy do Boleslavi na nabití a pokud byste jezdili trasu, kterou zvládne plug-in C-HR, můžete klidně nabíjet jen jednou za týden. U Elroqu 85 přidejte 50%. A to nemluvíme o přicházející generaci elektromobilů, jako je nový Mercedes CLA nebo BMW iX3 Neue Klasse, které by měly i v reálném světě zvládnout 500 dálničních kilometrů.

To pořád neznamená, že plug-in hybridy nemají svůj smysl a zejména budoucnost. Je naopak dost možné, že s rostoucím podílem elektrických aut na trhu se automobilkám přestane vyplácet vyvíjet ryze spalovací auta – a elektromobily s prodlužovačem dojezdu (generátorem) se stanou standardní volbou pro ty, kterým nebude stačit elektrický dojezd. Ale to už se bavíme o jiné situaci, kdy výsledkem nejspíš bude něco jako kdybyste pod kufr Elroqu či Enyaqu nacpali malý spalovací motor, ale nechali původní baterii, byť třeba tu menší z nabízených. To už by bylo auto, které by řešilo většině lidem většinu problémů.

Dnešní plug-in hybridy ale jdou opačným směrem. Jsou to spalovací auta s malým a nepříliš efektivním elektrickým pohonným ústrojím navíc. Jsou dražší, složitější a servisně náročnější. A fungují jen v poměrně specifické sadě případů, kdy jsou sice docela efektivní – ale stále je otázka, jestli není ryzí elektromobil (nebo čistě spalovací auto) lepším řešením.

1 komentářů

Divočák
29. září 2025, 20:03 reagovat

Zde máte skutečné hodnoty s plug-in hybridem. Jezdíme v horách téměř každý den do práce 82km (tam i zpět) čistě na elektřinu a na delší výlety je spotřeba v hybridu do 4,5l po dálnicích a do 2,5l po okreskách. Pro mě zatím ideální auto, ale je potřeba vlastní FVE, aby to dávalo smysl.
https://pluginhybrid.cz/blogs/blog/3-divocak-v-plug-in-hybridu/

Zanechte komentář

Komentář úspěšně přidán.