Ahoj Vojto, je to jen můj pocit, anebo elektrické vozy značky Tesla existují hlavně proto, aby se i od dětství šikanovaní jedinci, kteří mají charisma deset vteřin z krku dolovaného kemru rozšlápnutého na chodníku, mohli poprvé v životě povyšovat nad ostatní lidi, považovat se za spasitele zeměkoule, stát se klávesnicovými odborníky na dynamiku automobilů, zejména na čtvrt míle na křižovatce v Holešovicích, a tajně tím vším vyřešili své problémy s erekcí, protože jim z toho vždycky houpne? Díky.
Charger
Mám radost, že se mezi tazatele vracejí staré známé firmy, včetně jedinců, kteří mezi tím nabyli slávu, úctu a popularitu.
(pravou identitu tazatele Vojta samozřejmě zná, ale ani na právu útrpném neprozradí)
No a k té otázce… jak bych to jenom…
Asi takhle. Problém s Teslou je, jak řekl jeden můj kamarád, který je jedním z "normálních" majitelů Tesly, jednoduchý. Můžete o ní říct, že je to nejgeniálnější auto na světě, a budete mít pravdu. Můžete ale také říct, že je to nejpitomější auto na světě, a budete mít taky pravdu. Záleží jen a jen na tom, co od auta chcete, co je pro vás důležité a jak auto používáte.
Když pomineme Cybertruck (k jehož rozličným absurditám se třeba ještě někdy vrátíme), byly všechny modely Tesly v době svého uvedení na trh naprosto průkopnické a kromě nejmladšího Modelu Y si každý z nich užil několik let, kdy v podstatě neměl reálnou konkurenci. Nikdo jiný vám nedokázal nabídnout tak schopný elektromobil s tak velkým dojezdem a tak nízkou spotřebou za tak málo peněz – nebo, v případě prvních Modelů S, za libovolné peníze.
Nedávno jsem týden testoval ojetý Model 3 Long Range z roku 2019. I po pěti letech (sedmi od uvedení na trh) a skoro 140 tisících kilometrech je to výrazně lepší elektromobil než cokoliv, co koupíte nové do milionu. Faceliftovanou verzi, zvanou podle interního označení Highland, jsem ještě neřídil, ale podle všech zvěstí je ještě mnohem lepší – a dokonce už na její vývoj najali i podvozkové inženýry, kteří při přípravách původní trojky měli nejspíš dovolenou.
Ostatní automobilky, ať už ty tradiční nebo třeba čínské startupy, už za posledních pár let Teslu v lecčems dohnaly. Dnes už si můžete koupit elektromobily s podobným dojezdem jako Tesla, s podobně nízkou spotřebou jako Tesla i s podobně futuristickým designem a pocitem z jízdy jako Tesla. A také elektromobily za podobné peníze jako Tesla. Problém je, že si tak docela nemůžete pořídit to všechno dohromady. Takže pokud chcete nejlepší elektromobil na trhu v dané cenové relaci, je dost pravděpodobně stále odpovědí Tesla.
Něco jiného ale je, pokud chcete v dané cenové relaci nejlepší auto, které je elektrické. Potom pro vás může být důležitější to, jak příjemně se ovládá, jak má vyřešenou ergonomii, jak dobře jezdí nebo jak kvalitně je vyrobené. A může vám třeba dávat smysl za takové auto zaplatit víc peněz, smířit se s tím, že má méně koní nebo oboje. Když si sednete třeba do Mercedesu EQE (do kterého jsem náhodou přesedl v týden po testování Modelu 3), tak vypadá mnohem víc jako kosmická loď z budoucnosti, je futurističtější a působí mnohem nabitější technologiemi než minimalistická Tesla.
Jenomže ve verzi EQE350+ za necelé dva miliony (přes dva miliony s výbavou) má výkonu asi jako Tesla s krátkým dojezdem za milion a i přes superaerodynamické tvary není nijak zvlášť úsporný, takže svoji 90 kWh baterii nedokáže proměnit v zásadní výhodu. Má sice naprosto geniální natáčecí zadní nápravu, se kterou je obratnější než Fabia, tradičně promyšlenou mercedesí ergonomii, má skoro nekonečné možnosti individualizace a jako celek je skvěle odladěný… ale když se podíváte čistě racionálně jen na čísla, nedává moc smyslu.
Třeba takový Volkswagen ID.7, který je větší než Model 3 ( a nedávno jsem ho testoval pro Wired) a nestojí o moc víc peněz než jeho Long Range verze, už může racionální smysl dávat. Stejně jako Škoda Enyaq (jejíž test jsem také na Wired už vydal) místo Modelu Y. A mohl bych pokračovat spoustou dalších aut, která budou nám "autařům" dávat mnohem větší smysl, protože mají lepší podvozky, materiály nebo normální fyzické ovládací prvky jako tlačítka, kroutítka a točítka.
Problém je, že velká část majitelů Tesly jsou lidé, kteří by, nebýt to právě Tesla, nikdy nedali hodně peněz za nové auto. Nebo dali, ale vlastně nevěděli proč a co by z toho měli mít, protože auto je pro ně jen další spotřebič. Navíc je Tesla rychlá a každé rychlé auto drncá, takže podvozek je přece v pořádku a nerozumí tomu, co by jim na něm mělo vadit. Navíc je tu Autopilot, který obsahuje spoustu asistentů a dělá tím z Tesly v hodnocení EuroNCAP superbezpečné auto. Co na tom, že od dob, kdy se tohle hodnocení stalo závislým právě na výčtu asistentů, je to s jeho vypovídací hodnotou poněkud pofidérní.
A navíc tu je ještě jeden faktor. Jste nadšení ze své nové Tesly, chcete to říct světu a narážíte na lidi, kteří šíří naprosté bludy o tom, že vaše auto určitě shoří, baterka bude za pár let na vyhození, v zimě nedojedete ani do Pardubic a tak podobně. Není asi těžké získat představu, že všichni petrolheadi jsou banda zpátečníků, kteří jen hledají chyby na tom skvělém produktu – a vy pak začnete, nastaveni do režimu "bojové debaty", obhajovat i naprosto nepochopitelné nápady jako otevírání přihrádky u spolujezdce přes dotykový displej, nebo nastavování zrcátek tamtéž.
Pořád je ale možné zůstat normálním majitelem Tesly. Můžete mít trojku nebo ypsilon proto, že je to skvělý elektromobil s nízkou spotřebou, který vám ušetří peníze, má skvlěou síť nabíječek a výbornou appku. A nemusíte u toho tvrdit, že je to auto geniální i ve všem ostatním, včetně očividných přešlapů. I my petrolheadi to většinou víme. Dokonce i tací, jako autor tohoto poněkud kousavého dotazu, Teslám přiznávají, že jsou to na jistou sadu požadavků skvělá auta.
Dokud ale bude jistá část jejich majitelů každému, kdo je ochoten číst či poslouchat (a i leckomu, kdo není) vysvětlovat, jak jsou to stroje naprosto dokonalé od A až do Z a včetně přešlapů jako "parkovací senzory" založené na kamerách, bude nemalá část populace cítit k téhle značce těžko překonatelný odpor. Je to podobné, jako se Škodovkami v Česku. Část národa je tak miluje, až je druhá část začala nenávidět. Uprostřed se pak pohybuje pár osamělých jedinců, kteří uznávají, že to jsou dobrá auta, ale mají i své mouchy a třeba by je nemuseli mít doma. Podobně jako je Tesla skvělý automobilový spotřebič, excelentní elektromobil, ale ne nutně a za všech okolností dobré auto.