Mezi největší výhody elektromobilů patří rekuperace energie. Při brzdění se kinetická energie nemění na teplo v brzdových kotoučích, ale v elektromotoru zpátky na elektrickou, která se uloží do baterie a můžete ji znovu použít. Což je skvělé. Ale aby to fungovalo optimálně, musíte s autem správně zacházet – a to "správně" je samozřejmě trochu jiné než u auta spalovacího.
Oblíbeným mýtem, který nedávno propagoval dokonce jeden ze světově největších webů o autech, je to, že byste měli mít nastavenou maximální rekuperaci. Jinak se vám prý může stát, že pojedete z kopce a budete zahřívat a opotřebovávat brzdové destičky a kotouče, místo toho, abyste rekuperovali a ukládali si energii na potom. Zní to logicky, žejo. Když šlapu na brzdu, tak asi brzdím. Motorem brzdím, když pustím plyn.
Jenomže ono ne.
Respektive přesněji, ono to záleží na tom, jaké elektrické auto zrovna řídíte. Pokud by to byla Tesla, tak mají redaktoři z InsideEVs v podstatě pravdu, protože Tesla skutečně brzdovým pedálem ovládá pouze brzdy a nic jiného (dobře, brzdová světla, hnidopiši!). Kdybyste hypoteticky u Tesly nastavili nižší úroveň rekuperace nebo dokonce "plachtění", tedy jízdu úplně bez brzdění motorem, a potom začali brzdit brzdovým pedálem, stane se výše popsané. Udělejte to v Alpách nebo na Pikes Peaku a pod kopcem vám bude stát auto s hořícími kotouči a prázdnou baterkou.
To se samozřejmě v reálu nestane ani s tou Teslou, protože Tesla žádné výrazné nastavení rekuperace neumožňuje, pravděpodobně právě kvůli tomu, že neumí "rekuperovat brzdou". Takže když pustíte plyn, automaticky se aktivuje maximální možná rekuperace a vy šlapáním na brzdu jen přidáváte do hry brzdové kotouče, pokud vám rekuperace nestačí. Kromě konstrukční jednoduchosti to má výhodu i v tom, že je velmi snadné zjistit, kdy ještě rekuperujete a kdy brzdíte. Stačí vědět, kde máte nohu.
U drtivé většiny ostatních značek je ale situace o něco složitější. Auta totiž mohou aktivovat rekuperaci dvěma způsoby. První je stejný jako u Tesly – prostě pustíte plyn a auto rekuperuje v nastavené úrovni. Některá auta, jako třeba Ioniq 5, který zmiňují ve výše odkazovaném článku, dokonce umožňují volbu čehokoliv od "plachtění" (žádná rekuperace) po "jízdu jedním pedálem", kdy je nastavená maximální rekuperace až do úplného zastavení.
O tom druhém ale spousta řidičů neví. Když šlápnete na brzdový pedál, v první fázi se s brzdami neděje vůbec nic. Místo toho se jen aktivuje rekuperace, a to i v případě, že jí máte "sníženou" nebo "vypnutou". Na nastavené úrovni rekuperace totiž vůbec nezáleží, auto brzdí rekuperací potud, pokud je toho schopné. Kde je ta hranice, to poznáte v optimálním případě jen podle ukazatele výkonu/nabíjení. Ten má většina elektromobilů někde na palubní desce a typicky vám ukazuje na nějakém grafu, budíku či "čáře", jak moc energie spotřebováváte při sešlápnutí plynu nebo naopak generujete při jeho ubrání, nebo při brzdění.
A protože si vývojáři dali obrovskou práci s tím, aby byl přechod od rekuperace k třecímu brzdění naprosto plynulý, poznáte ho právě jen tím, že ukazatel rekuperace dojde do svého maxima a dál už se nehýbe. To, kdy se to stane, se může lišit jak podle auta – třeba Porsche Taycan třeba umí rekuperovat až 400 kW – tak podle okolností jako je třeba míra zahřátí baterie nebo jejího nabití.
Proč to tak je a proč raději všichni výrobci nezvolí přístup Tesly? Prvním důvodem je to, že většina z nás je prostě zvyklá používat brzdu a vyhovují nám auta, která jezdí jako ta, která jsme měli předtím. Uživatelé Tesly jsou v tomto obvykle výjimka a naopak velmi chtějí mít auto, které funguje úplně jinak. Druhým a důležitějším důvodem je to, že elektromobil s menší "nastavenou" rekuperací může paradoxně narekuperovat víc než ten s "trvalou".
Kdyby třeba zmiňovaný Taycan měl rekuperaci nastavenou neustále na plno a brzdový pedál jen na ovládání třecích brzd, tak by jízda s ním byla nejspíš naprosto příšerný zážitek. Pustit plyn třeba na dálnici by mělo stejný efekt, jako když s normálním autem zadupnete brzdu. U jiných aut to není tak výrazné, ale pořád je maximální možná míra rekuperace větší, než kolik by bylo rozumné nechat "trvale". Citlivým zacházením s pedály tak můžete rekuperovat mnohem efektivněji, než kdybyste měli pevnou úroveň rekuperace nebo se spoléhali jen na její nastavení třeba pádly, jak bývá obvyklé.
Ve výsledku je tak u většiny aut celé nastavení míry rekuperace jen záležitostí uživatelského komfortu. Neměníte nic na tom, čím auto brzdí a jak moc dokáže rekuperovat. Měníte jen to, jak se chová z uživatelského hlediska. Třeba pokud vám vyhovuje jednopedálové řízení v městském provozu. Z hlediska úspornosti je samozřejmě o něco snazší využít maximální rekuperace, když nemusíte sledovat pohyb ukazatele. Stejně tak je snazší mít nastavené "plachtění" než se ho snažit třeba u Tesly simulovat šlapáním na plyn a držením výkonu na nule, jakkoliv by to teoreticky šlo.
Nakonec záleží stejně jen o tom, co je pro vás nejpohodlnější a jak se vám řídí nejlépe.
Máte nějaké další dotazy? Napište je sem do komentářů nebo na ptejtesevojty@gmail.com!